DATA fejlesztés: Digitális autonómia-támogatás az autizmus spektrumon, 2018-2021
A DATA projektben az Autisták Országos Szövetségével 2018 és 2021 májusa között közösen kialakítottuk és mindenki számára elérhetővé tettük a DATA digitális támogató rendszert. Az okostelefonokon, tableteken futó applikációból és az azt kiszolgáló webes tervezőfelületből álló rendszer autista embereknek adhat támogatást mindennapi élethelyzetekben. Az alkalmazás saját tartalmak feltöltésével egyénre szabható, s úgy alakítottuk ki, hogy az autizmus spektrumán széles körben alkalmazható. A webes tervezőfelület oldalain számos tájékoztató módszertani segédanyagot is közzétettünk. A kialakított rendszert az Autisták Országos Szövetségével továbbra is gondozzuk és fejlesztjük.
A DATA projektről részletesen itt olvashat.
Társas Komoly Játék – Társas Fejlődés Projekt (SHAKES Projekt), 2011-2021
A kutatási-fejlesztési projekt célja az volt, hogy megtervezzünk, létrehozzunk és teszteljünk egy olyan, társas komoly játékon alapuló, multimodális szoftverrendszert, amely alkalmas az autizmus úgynevezett „magasan funkcionáló” eseteinek szűrése óvodáskorban. Reméljük, ezzel sok érintett gyermek jut majd szakértő támogatáshoz évekkel korábban, mint jelenleg. A projektben létrehoztuk a szűrőrendszer első prototípusát, s nagymennyiségű adatot is gyűjtöttünk önkéntesen résztvevő gyermekektől és szüleiktől. Jelenleg az adatok elemzésén és az eredmények fényében a rendszer továbbfejlesztésén dolgozunk.
A SHAKES projektről részletesen itt olvashat.
Komplex kommunikációs igényű autizmussal élő gyermekek, 2013-2022 kutatássorozat
Gyakorlatorientált, vegyes módszertanú kutatássorozatunk tágabb célja az volt, hogy támogassuk a szakembereket abban, hogy evidencia-alapú kommunikáció-fejlesztési módszertanokkal tudják biztosítani az autista, komplex kommunikációs igényű gyermekek társadalmi részvételét augmentatív és alternatív kommunikációval (AAK). Három kutatást végeztünk: (1) egy nagymintás kérdőíves vizsgálatot hazai szakemberek körében, feltárva az AAK-használatuk célját, eszközeit, funkcióit és kontextusát, valamint gyakorlati és elméleti tudásaikat az AAK-használatról (2) egy pilot kvalitatív vizsgálatot a kérdőív nyitvamaradt kérdéseinek mélyebb feltárásához (3) az előző két vizsgálat eredményeire alapozva egy prospektív elrendezésű, kvalitatív hangsúlyú vizsgálatot autista, komplex kommunikációs igényű kisiskolások osztálytermi kommunikációjának és AAK-használatának megismerésére, valamint annak egyéb tényezőkkel való összefüggéseinek feltárására.
Mórahalom projekt, 2020-2023
A magyar kormány által közvetlenül finanszírozott, úgynevezett „Mórahalom Projekt” egy komplex rehabilitációs és oktatási központ létrehozását célozta meg, a dél-magyarországi kisváros, Mórahalom községben. A fejlesztéshez kapcsolódóan több cél is megvalósult, amelyekért kutatócsoportunk több tagja is intenzíven dolgozik: az Autizmus Spektrum Pedagógiája Szakirány gyakorlóhelyi hálózatának fejlesztése és mentorálása; új, diplomát adó, szakirányú továbbképzés kidolgozása; mesterszakos gyógypedagógushallgatók tehetséggondozása; gyógypedagógiai doktori iskola létrehozása valamint a mórahalmi centrum szakmai támogatása.
A projekt tapasztalatait összefoglaló tanulmánykötetet itt olvashatja.
InfoBázis projekt, 2021
Kutatócsoportunk néhány tagja a Pannon Egyetem Informatikai Karának és az Autisták Országos Szövetségének (AOSZ) együttműködésében webes adatbázis kialakításán dolgozott. Az „InfoBázis” célja, hogy egyetlen online felületen gyors, megbízható és korrekt információkhoz lehessen jutni az AOSZ szolgáltatásairól és az autizmussal kapcsolatos egyéb tartalmakról.
Az InfoBázis fejlesztési projektről bővebben itt olvashat.
„Csak azt szeretném, ha boldog lenne…” Autista gyermekek és felnőttek lehetőségei szülői perspektívából, 2024
Németh Vivien doktori disszertációjának célja, hogy az autista iskoláskorú gyermekek/ felnőttek szüleinek perspektívájából közelítve feltárja azokat a tényezőket, amelyek befolyásolják gyermekeik támogatásával kapcsolatos döntéseiket. A doktori kutatás része egy szisztematikus szakirodalmi áttekintés, valamint a hazai helyzet mélyebb megértésére irányuló kvalitatív vizsgálat. Mind a nemzetközi, mind a hazai eredmények alapján központi tényezőként emelkedik ki az, hogy a szülők miként ítélik meg gyermekük életminőségét és pszichológiai jól-létét.