Friss hírek

„…itt állunk a semmi közepén…” – Kvalitatív tanulmány az autista felnőttek szüleinek perspektíváiról

2024-03-13

Kutatócsoportunk örömmel osztja meg a hírt: újabb nemzetközi tanulmányunk jelent meg, ezúttal a prominens (Q1-es besorolású, 4,7 impakt faktorú) Frontiers in Psychiatry folyóirat tematikus számában.

A tanulmány célja annak feltárása, hogy az autista felnőttek szülei milyen támogató/akadályozó tényezőket érzékelnek gyermekeik támogatáshoz való hozzáférése során, milyen szempontok mentén értékelik a támogatás minőségét, illetve, hogy mindez hogyan befolyásolja pszichológiai jól-létüket. A MASZK kutatás részeként 12, autista felnőttet támogató szülővel készítettünk hosszú (kb. 1,5-2 órás) interjúkat, hogy a szülők szempontjait mélységében, egyéni élethelyzetek mentén is elemezhessünk. Eredményeinkben kirajzolódik, hogy Magyarországon (több más országhoz, régióhoz hasonlóan) rendszerszintű problémák vannak az autista felnőttek támogatásában. A szülők jelentős erőfeszítéseket tesznek azért, hogy felnőtt gyermekük számára valamilyen rendszeres támogatást biztosítsanak, ám mindez az elérhető szolgáltatások hiányában inkább kudarcélményekhez vezet. Nem élhetik meg magukat a gyermekükért kompetensen tenni bíró, döntéseket hozó emberként, hiszen nincsenek valódi választási lehetőségek. Az ellátás minőségének megítélésekor pedig olyan lényeges szempontokra, mint amilyen például a professzionális, autizmus-specifikus támogatás szinte „gondolni sem mernek”. Számos korábbi vizsgálat megerősítette, hogy az autista felnőttek és családjaik életminőségének alapvető meghatározó tényezője az autizmus-specifikus támogatás, így eredményeinket az ellátórendszer javítása érdekében megfontolásra javasoljuk a szakmapolitika számára is.

A közlemény szabadon hozzáférhető és hivatkozható ide kattintva A kutatást az MTA Tantárgypedagógiai, majd Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programja támogatta.  

“A legnagyobb probléma, hogy nem biztosított az autista gyermekek tanuláshoz való joga ma Magyarországon.” *

“A legnagyobb probléma, hogy nem biztosított az autista gyermekek tanuláshoz való joga ma Magyarországon.” *

2024-02-12

Örömmel osztjuk meg a hírt, hogy a Journal of Autism and Developmental Disorders folyóiratban a napokban megjelentek az országos szinten több, mint 800 szülő részvételével zajló életminőség kutatás átfogó eredményei. A kérdőíves vizsgálat során a kutatócsoport célja volt, hogy feltárja az autista személyek (gyermekek és felnőttek) szüleinek életminőségét, összefüggésében vizsgálja a személyek jellemzőit, ellátását, ill. a szülők jól-létét és életminőségét. A MASZK öröme mellett az eredmények áttekintéséből világosan körvonalazódik a kettőség érzése: az autista gyermeket nevelő/felnőttet támogató szülők életminősége hazánkban kritikus képet mutat. A kutatás jelentősége tehát a nemzetközileg is prominens színtéren való megjelenés mellett a releváns szakmai eredmények, a támogatásokat megalapozó, szülői életminőséget befolyásoló összefüggések megértésével a hazai szakmapolitika számára megfontolásra ajánlott eredményekben is fellelhető, melyek megfelelő nyitottság és szándék esetén az ellátórendszer fejlesztésére is alkalmas háttéradatokként állhatnak rendelkezésre. A kutatás az MTA Tantárgypedagógiai, majd Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának támogatásával zajlott. A közlemény szabadon hozzáférhető és hivatkozható ide kattintva

* Szubjektív szülői széljegyzet egy kitöltött kérdőív visszajelzési felületén.

Módszertani kézikönyvünk az EDIT-ben

Módszertani kézikönyvünk az EDIT-ben

2023-11-07

Örömmel adjuk hírét, hogy a "Mobillal a suliban?" című, a DATA-rendszer többségi iskolai környezetben való használatáról szóló módszertani útmutatónk szabadon elérhető az ELTE Intézményi Digitális Tudástárában.  Az útmutató ide kattintva tölthető le.

Az útmutató a valódi, mindennapos iskolai élethelyzetekben jelentkező erősségekre és nehézségekre fókuszál, s azokra a pedagógiai módszertani megoldásokra, amelyek az autista tanulók, osztálytársaik és pedagógusaik számára is sikerélményekhez vezethetnek. A kiadvány szerkezetében is tartalmában is törekszik a gyakorlati használhatóságra, áttekinthetőségre. Ezt a célt erősítik azok a “mini esetek” is, amelyek tovább mélyítik a hétköznapokban jelentkező nehézségek hátterének megértését és a DATA-rendszer segítségével történő megelőzést, megoldást.

 

Kutatócsoportunk az ONK-n

Kutatócsoportunk az ONK-n

2023-10-27

Kutatások az autizmus-specifikus ellátás hazai gyakorlatának feltárására címmel lehetőségünk volt egy szimpózium megszervezésére. A szimpóziumot Szekeres Ágota elnökölte, opponensünk Kasik László volt. Kutatási eredményeink hozzájárulnak a minőségi autizmus-specifikus ellátás fejlesztéséhez, melynek fontos része az autizmustudás és szakértelem, a megalapozott és illeszkedő, komprehenzív módszertan, az együttműködés a különböző tudással rendelkező pedagógusok és szakemberek, ill. családok között, valamint a megfelelő erőforrások biztosítása a hazai szolgáltatások különböző színterein.

Az előadások során az autizmus-ellátás különböző szegmenseit mutattuk be, különböző perspektívákból. 

Németh Vivien , Stefanik Krisztina, Völgyesi-Molnár Márta, Győri Miklós: „Ég és föld az, aminek lennie kéne és ami valójában van…” - Szülői perspektívák autista gyermekeik iskolai ellátásáról. Az első előadásban megismertük a szülők perspektíváit autista gyermekük intézményválasztásának, intézményi útkeresésének, az ezzel való elégedettséget, kihívásokat és támogató faktorokat.

Havasi Ágnes, Stefanik Krisztina, Győri Miklós: Specifikus-e a speciális? - Az autizmus-specifikus ellátás minősége gyógypedagógiai iskolában. A második előadásban a szerzők a gyógypedagógiai ellátás autizmus-specifikus szempontjait vizsgálják 19 alsó tagozatos osztályban. Eredményeink közül kiemeltük, hogy a tanulók kétharmada nem jut olyan autizmus-specifikus ellátáshoz, amely biztosíthatná számukra az optimális részvételt a tanulási folyamatban, mert hiányoznak a megfelelő erőforrások, egyenetlenül biztosított a szakemberek módszertani képzettsége és nem megfelelők az együttműködések.

Fazekas Dorottya, Stefanik Krisztina, Jakab Zoltán: Főszereplő vagy statiszta? Az utazó gyógypedagógus az autista gyerekek együttnevelésében. A harmadik előadásban az autista tanulók ellátásának egy sajátos területe kerül előtérbe, mégpedig az utazó gyógypedagógiai ellátás. A megkérdezett szakértők azonos nehézségeket látnak. A kutatás megerősíti a második előadásban hangsúlyos eredményeket, miszerint a külön-és együttnevelésben egyaránt jellemző az autizmustudás hiánya, ill. a tárgyi feltételek egyenetlensége.  

Őszi Tamásné, Havasi Ágnes, Bertók Csilla, Janoch Monika, Győri Miklós: Egy újabb példa a kutatás és a gyakorlat gyümölcsöző összjátékára: korszerű technológia az autista tanulók együttnevelésében. A negyedik előadásban a komplex DATA-rendszer (Digitális Autonómia-Támogatás az Autizmus spektrumon) együttnevelésben is eredményes használatához kidolgozott módszertani útmutató bemutatására kerül sor. A módszertan fejlesztését kutatócsoportunk autizmus-szakemberei többlépcsős szakértői teammunkában végezték, tapasztalati szakértőkkel együttműködve. A felhasználóbarát útmutató elsősorban a DATA-rendszert alkalmazó többségi pedagógusok számára készült.  

Magyar Gyógypedagógusok Országos Egyesületének 49. konferenciáján jártunk

Magyar Gyógypedagógusok Országos Egyesületének 49. konferenciáján jártunk

2023-07-02

Kutatócsoportunk egy előadással is képviseltette magát az idén a MAGYE 49. országos konferenciáján, Móron. 

Külön öröm volt, hogy gyakorló pedagógusok az Autizmus Szakosztály előadásai sorában saját gyakorlatukból mutattak be példákat a DATA-rendszer iskolai használatáról. Hüll-Balajthy Lilla a székesfehérvári EGYMI-ből, míg Mohay Dorottya a kecskeméti Autizmus Centrumból és integrációból is hozott igen inspiráló példákat. Az Autizmus Alapítvány pedagógusánaknak, Farosi Orsolyának előadásában a jó gyakorlatok sorában szintén megjelent a DATA-rendszer használata. Köszönjük, hogy együtt fejlődhetünk.

A konferencia programja itt érhető el

Rádióinterjú a DATA-ról

Rádióinterjú a DATA-ról

2023-07-02

Kutatócsoportunk vezetőhelyettesével a Club Rádió készített interjút a készülő minieset-kötetünkről és a DATA-rendszerről, melyben a MASZK egyéb munkáiról és nemzetközi kapcsolatairól is szó esett. Az interjú itt hallgatható meg 1,50'-12,38' közt.

Interjú a kutatócsoport munkájáról az ELTE honlapján

Interjú a kutatócsoport munkájáról az ELTE honlapján

2023-06-06

Kutatócsoportunkkal készült interjú az ELTE TinLab támogatásával végzett kutatási feladatainkról, melyben a DATA iskolai támogatásához készítünk Példatárat.

Az interjú ide kattintva olvasható.

Autism Wales filmje - segítség az általános iskolában

Autism Wales filmje - segítség az általános iskolában

2023-06-01

Örömmel tudatjuk, hogy az Autism Wales honlapján keresztül elérhetővé vált az általános iskolai pedagógusokat, szakembereket segítő videó magyar fordítással. A videó segít megérteni és stratégiákat találni az iskolában gyakran megjelenő kihívásokra. A film ide kattintva érhető el magyarul.

OTDK siker

2023-05-31

Szeretettel gratulálunk Némethy Fruzsina Mórahalom ösztöndíjasunknak, hogy kutatócsoportunkhoz kapcsolódva, dr. Völgyesi-Molnár Márta témavezetése mellett készült „Áttekintés az autizmussal élő tanulók autonómiájának infokommunikációs technológiákkal történő támogatásáról” című dolgozatával OTDK első helyezést ért el. Fruzsina az OTDK Tanulás- és Tanításmódszertani Tudástechnológiai Szekciójában indult, a verseny részletei:  https://otdk.pte.hu/ttt-szekcio

CsIIP Tanítói tréning 2023 augusztus

2023-05-30

Együttnevelés autizmusban - Képzés a Csillagbusz Inklúziós Intervenciós Programhoz, 30 órás akkreditált képzés indul. A tréningre többségi iskolák alsó tagozatán tanító pedagógusok jelentkezését várjuk. 

Jelentkezési határidő: 2023. június 30.

Részletek, jelentkezési lap a Bárczi honlapján:

Részletek és jelentkezés

Oldalak