Friss hírek

Kutatócsoportunk az amerikai BYU egyetemen

2024-11-20

Büszkén adunk hírt arról, hogy dr Szekeres Ágota Fulbright ösztöndíjjal az amerikai egyetemen népszerűsíti a magyar gyógypedagógiát és kutatócsoportunk munkáját, fejlesztéseit. Előadásának fókuszában a SMETRY és a DATA digitális rendszerek állnak.

Rangos Nemzetközi Neuropszichiátriai Kongresszuson jelent meg kutatócsoportunk munkája

2024-11-04

A rangos konferencián hazai kutatási eredményeinkből két előadás is megjelent Németh Vivien és szerzőtársainak, valamint Völgyesi-Molnár Márta és szerzőtársainak jóvoltából. Az előadások kapcsán a konferencia résztvevői komoly érdeklődést mutattak. A kutatásaink ismertetésén túl szakmai együttműködések további erősítése is folytatódott, elsősorban a brit, az ausztrál és saját kutatócsoportunk kooperációjával, közös publikációk tervezésével.  

Előadásaink:

SOCIAL SUPPORT FOR PARENTS OF AUTISTIC PEOPLE WITH HIGH SUPPORT NEEDS
M Volgyesi-Molnar, M Gyori, A Szekeres, Z Jakab, E Kerepeczki, A Havasi, T Oszi, V Eapen, K Stefanik
PARENTAL PERSPECTIVES ON SERVICES FOR AUTISTIC CHILDREN AND ADULTS - "I HAVE   TO FIGHT FOR MY SON"
V Németh, K Stefanik, B Ehmann, M Völgyesi-Molnár, M Janoch, M GyőrI

 

Nemzetközi Asszisztív technológia-konferencián jártunk

2024-10-31

Kutatócsoportunk szatelitprojekjéhez, az augmentatív és alternatív kommunikáció témaköréhez kapcsolódó kutatásaink eredményét mutattuk be poszterprezentáció formájában az alábbi szerzőkkel és címmel: Havasi, Á.,  Stefanik K., Gyori M.: Can the AAC profile of young autistic pupils with complex communication needs be mapped based on observations of parental perceptions and school interactions? Kutatásunkat nagy érdeklődés fogadta a poszterprezentáció során, érdekes szakmai diskurzusokat alakítva a nemzetközi AAK-s világ szakembereivel.

Országos Neveléstudományi Konferencián jártunk

2024-10-31

Kutatócsoportunk két témában mutatkozott be előadásokkal Bertók Csilla és Némethy Fruzsina kollégánk tolmácsolásában a digitális technológiák használatáról, valamint a kortárs tudásformálással kapcsolatban az alábbi címekkel:

Autista tanulók önállóságának támogatása digitális technológiával az együttnevelésben (szerzők: Bertók Csilla, Havasi Ágnes, Őszi Tamásné, Janoch Lászlóné, Stefanik Krisztina)
valamint
Érzékenységet vagy megértést? Autizmusra fókuszáló, kortársak tudását formáló programok. Szisztematikus szakirodalmi áttekintés (szerzők: Némethy Fruzsina, Németh Vivien, Szekeres Ágota, Völgyesi Molnár Márta, Stefanik Krisztina)

DATA projekt a Kutatók Éjszakáján

2024-09-28

Kollégáink idén a DATA projekttel vettek részt Európa legnagyobb tudománynépszerűsítő eseményén, a Kutatók Éjszakáján. A program során a DATA informatikai rendszert mutatták be. Egy kamasz példáján keresztül demonstrálták a rendszer néhány kulcsfontosságú funkcióját, és a résztvevők interaktív módon is kipróbálhatták, hogyan segítheti az applikáció bárki számára az önállóságot.  

Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének Országos Szakmai Konferenciáján jártunk

2024-09-24

Kutatócsoportunk több tagja is előadást tartott az Magyar Gyógypedagógusok Egyesületének 50. Országos Szakmai Konferenciáján.

Az előadások fókuszában az autizmus-ellátás különböző szegmensei és az együttműködések jelentősége állt. Dr. Havasi Ágnes és Őszi Tamásné a kiscsoportos szociális-kommunikációs fejlesztés módszereit mutatták be egy workshop keretében, míg Csepregi András a koragyermekkori autizmus-specifikus állapotmegismerés során kialakított együttműködésekről tartott előadást. Az esemény kiváló lehetőséget adott a szakmai tapasztalatok megosztására és az új kapcsolatok építésére. 

Sikeres doktori védés

2024-09-24

Örömmel tudatjuk, hogy kutatócsoportunk tagja, Németh Vivien 2024.06.25.-én summa cum laude minősítéssel védte meg "Csak azt szeretném, ha boldog lenne…” Autista gyermekek és felnőttek lehetőségei szülői perspektívából" című disszertációját.

Ezúton is gratulálunk Viviennek, Dr. Stefanik Krisztina témavezetőnek és Dr. habil. Ehmann Bea konzulensnek. 

“Nem kartoték- adat” - Dialógusok az autizmusról

2024-09-24

2024. június 6-án újra megrendeztük a „Dialógusok az autizmusról” című szakmai konferenciánkat, amely minden eddiginél több érdeklődőt vonzott. Az eseményen több mint 200-an vettek részt személyesen, további 180 fő pedig online csatlakozott.  
A konferencia fő témája az autista gyerekek és fiatalok oktatási helyzetének feltérképezése és a számukra megfelelő támogatás biztosításának lehetőségei voltak. A vitaindító előadásokat követően szülők, autista felnőttek és gyógypedagógusok osztották meg tapasztalataikat, majd minden résztvevő bekapcsolódhatott a közös párbeszédbe.  

A részletes program itt olvasható. 

A GYÓGYPEDAGÓGIA NEMZETKÖZI NAPJA

2024-07-12

Kutatócsoportunk két tagja, Völgyesi-Molnár Márta és Havasi Ágnes tartott angol nyelvű előadást kutatócsoportunk munkájáról az IGhB ( Internationale Gesellschaft heilpädagogischer Berufs- und Fachverbände) online szakmai minikonferenciáján 2024. április 13.-án.

A program ide kattintva tekinthető meg.
Az előadás anyaga: 

Dokumentum letöltése: HAS-ELTE Autism in Education Research Group_2024

„…itt állunk a semmi közepén…” – Kvalitatív tanulmány az autista felnőttek szüleinek perspektíváiról

2024-03-13

Kutatócsoportunk örömmel osztja meg a hírt: újabb nemzetközi tanulmányunk jelent meg, ezúttal a prominens (Q1-es besorolású, 4,7 impakt faktorú) Frontiers in Psychiatry folyóirat tematikus számában.

A tanulmány célja annak feltárása, hogy az autista felnőttek szülei milyen támogató/akadályozó tényezőket érzékelnek gyermekeik támogatáshoz való hozzáférése során, milyen szempontok mentén értékelik a támogatás minőségét, illetve, hogy mindez hogyan befolyásolja pszichológiai jól-létüket. A MASZK kutatás részeként 12, autista felnőttet támogató szülővel készítettünk hosszú (kb. 1,5-2 órás) interjúkat, hogy a szülők szempontjait mélységében, egyéni élethelyzetek mentén is elemezhessünk. Eredményeinkben kirajzolódik, hogy Magyarországon (több más országhoz, régióhoz hasonlóan) rendszerszintű problémák vannak az autista felnőttek támogatásában. A szülők jelentős erőfeszítéseket tesznek azért, hogy felnőtt gyermekük számára valamilyen rendszeres támogatást biztosítsanak, ám mindez az elérhető szolgáltatások hiányában inkább kudarcélményekhez vezet. Nem élhetik meg magukat a gyermekükért kompetensen tenni bíró, döntéseket hozó emberként, hiszen nincsenek valódi választási lehetőségek. Az ellátás minőségének megítélésekor pedig olyan lényeges szempontokra, mint amilyen például a professzionális, autizmus-specifikus támogatás szinte „gondolni sem mernek”. Számos korábbi vizsgálat megerősítette, hogy az autista felnőttek és családjaik életminőségének alapvető meghatározó tényezője az autizmus-specifikus támogatás, így eredményeinket az ellátórendszer javítása érdekében megfontolásra javasoljuk a szakmapolitika számára is.

A közlemény szabadon hozzáférhető és hivatkozható ide kattintva A kutatást az MTA Tantárgypedagógiai, majd Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programja támogatta.  

Oldalak